Firma może poszukiwać pracowników samodzielnie lub z pomocą wyspecjalizowanych pośredników rynku pracy. z ich usług korzystają zarówno małe podmioty, nie posiadające działów HR, jak i duże korporacje.
Pośrednictwo pracy
Na rynku pracy istnieją podmioty, które są pośrednikami pomiędzy pracodawcami a poszukującymi pracy. Usługi tego typu świadczą jednostki państwowe – urzędy pracy- oraz podmioty prywatne – agencje pracy. Główna różnica to fakt, że urzędy oferują swoje usługi za darmo dla obu stron, agencje pobierają opłaty od firm poszukujących pracowników.
Zakres usług
Usługi pośrednictwa pracy w podmiotach państwowych i prywatnych są udzielane w podobnym zakresie, gdyż są one zdefiniowane w przepisach prawnych. Są to:
– pomoc w przygotowaniu ofert pracy,
– upowszechnianie ofert pracy,
– poszukiwanie odpowiednich kandydatów na oferowane stanowiska,
– tworzenie baz danych ofert pracy i osób poszukujących zatrudnienia,
– organizowanie targów pracy gdzie mogą spotkać się poszukujący pracy z pracodawcami.
Oczywiście te usługi to tylko niewielka część zadań wykonywanych przez urzędy. Także agencje pracy oferują znacznie więcej, jak chociażby szeroki zakres usług związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi.